Bokanmeldelse: Catching Fire: How Cooking Made Us Human av Richard Wrangham

Catching Fire: How Cooking Made Us Human er en bok som argumenterer for hvorfor får oppfinnelse av kokt/varmet mat har vært en essensiell del i menneskehetens biologiske og sosiale evolusjon.

Catching Fire: How Cooking Made Us Human av Richard Wrangham

Dette er en veldig relevant bok nå om dagen, da den såkalte ‘rå mat’, eller ‘raw food’ dietten er rimelig populær. I motsetning til hva mange kanskje tror basert på tittelen, så argumenterer ikke forfatter Richard Wrangham for at vi burde spise mer kokt mat enn vi gjør i dag, men han forklarer hvordan vår oppfinnelse av kokt mat kan ha vært essensiell i vår utvikling, og en sentral årsak til at vi utviklet oss til den arten vi er idag – homo sapiens. I sluten av boken går han dog mer inn på hva dette har å si den dagen idag; vi vet at folk flest liker ett kosthold med kokt mat mye bedre enn ett kosthold basert på rå mat, og dette er en viktig faktor, men selv om lettere fordøyd mat (som ved koking/steking/grilling) kan ha vært sentralt for vår utvikling, så er vi idag kommet til det stadiet hvor maten vår er så lett tilgjengelig og så lett fordøyd, at vi overdriver, og mange dør tidlig fordi de spiser for mye.

Kort oppsummert: «…We get fat from eating foods that are easy to digest…»

Dette er ikke noen ‘diett’ bok, men en meget interessant bok som hovedsaklig dreier seg om menneskets historie og utvikling, med mange spennende og godt argumenterte teorier. Absolutt en god bok som jeg kan anbefale på det sterkeste. Hvordan informasjonen i boken relaterer til hva som er ‘optimalt’ kosthold for oss idag er i stor grad opp til leseren å avgjøre. Selv er jeg av den oppfatningen at en diett kun basert på rå mat ikke er å anbefale, men man kan med fordel spise betydelig mer ubehandlet mat, inkl. en del rå mat, enn det folk flest gjør idag.

Terningkast: 4 (+).